Gå til sidens indhold
Socialdemokratiets klima og miljøpolitik: Danmark skal igen være en grøn stormagt.

Klima og miljø

Danmark er igen en grøn stormagt

Da Socialdemokratiet gik til valg i 2019 var det på det grønne område med en ambition om, at ’Danmark skal være en grøn stormagt’. Det er Danmark i dag.

Vi har stået i spidsen for en ny og ambitiøs retning for den grønne omstilling. Vi har vist, hvordan en ambitiøs grøn omstilling kan gå hånd i hånd med et stærkt velfærdssamfund, hvor der er vækst og skabes arbejdspladser.

Vi satte for tre år siden en ambitiøs målsætning for en reduktion af vores drivhusgasudledning i 2030 på 70 procent. Ingen kunne på forhånd sige, hvordan målet skulle indfries.

Men ikke desto mindre har vi arbejdet for at indfri målsætningen med en ny klimalov og ved at indgå mere end 75 grønne aftaler og afsætte mere end 110 mia. kroner til den grønne omstilling.

Vi omstiller Danmark sektor for sektor. Og samtidig har vi blandt andet med naturnationalparker givet bedre plads til den vilde natur.

Det vil vi

• Vi skal i mål med 70 procent-målsætningen. Landbruget skal også omstilles, og en CO2-afgift på landbruget er næste skridt. Ellers kommer vi ikke i mål.

• Vi skal forbedre den verden, vi giver videre til de næste generationer. Den skal være grønnere, renere og naturen skal være vildere. Det fortjener vores børn og børnene.

• Vi vil gøre luftfarten grøn og har en ambition om en CO2-neutral indenrigsrute i 2025. Og senest i 2030 skal al indenrigsluftfart i Danmark være grønt. Vi skal gå forrest og vise nye løsninger i Danmark. For at betale for omstillingen foreslår vi en afgift på 13 kroner på alle billetter på fly, som udgår fra en dansk lufthavn.

• Flere vindmøller og solceller. Vi skal forsyne store dele af Europa med grøn strøm fra havvind. Nordsøen skal være et grønt kraftcenter. Det samme skal Østersøen. Derfor vil vi femdoble havvind frem mod 2030 og høste al havvindspotentiale i 2050. Og vi har brug for mere vedvarende energi på land. Det skal ske med respekt for de lokalsamfund, der skal leve med solcellerne eller vindmøllerne.

Vigtigste resultater

• Klimalov med 70 pct. reduktionsmål i 2030.

• Aftaler om blandt andet omstilling af landbruget, af vejtransporten og en CO2-afgift på industrien.

• Besluttet at etablere verdens første energiøer.

• Beslutning om at udfase gas og olie i Nordsøen.

• 15 naturnationalparker og mere urørt skov.

• Antallet af ladestandere er mere end fordoblet siden 2019.

• Danmarks første klimaskovfond.

• Mulighed for nulemissionszoner i byerne.

• I 2015 købte danskerne i gennemsnit 60 plastikposer om året, det er halveret til omkring 30 i 2021.

• Der forventes at være syv gange flere elbiler på vejene ved udgangen af i år end i 2019.

Apropos...

Klima

Et grønt foregangsland

Miljø

En fremtid med mere natur og en sundere hverdag

Erhvervs­uddannelser

Erhvervsuddannelser gør Danmark rigere

Landbrug og fødevarer

En fødevareproduktion i balance

Se mere

Vil du være med i fællesskabet?

Som intromedlem af Socialdemokratiet bliver du en del af et stærkt politisk fællesskab, der arbejder for at sikre solidariteten, styrke velfærden og gennemføre den grønne omstilling.

Meld dig ind i dag og vær gratis medlem til den 30.06.2024.

Bliv gratis intromedlem

Gå til indmeldelse